Psychologia

Min kompis tågluffade i Italien för många år sedan. Han försökte förklara för en inhemsk snubbe vad han pluggade men det engelska ordet 'psychology' verkade inte fungera för italienaren. Lyckligtvis fanns också en spansk kille i sällskapet som lyckades översätta det oförståeliga ordet till spanskans 'psychologia', och det förstods omedelbart...

Med den här ingressen tänkte jag ta mig vidare till min egen psykiska hälsa som verkligen inte varit speciellt god den senaste tiden. Jag tror att det mest beror på att jag börjat rota i en massa jobbiga saker tillsammans med min psykoterapeut. Jag kan se en massa mönster från mitt liv som jag aldrig sett förut. Till exempel kommer jag nästan inte ihåg någonting från min uppväxt. Det är egentligen först när jag flyttade hemifrån som jag börjar komma ihåg saker.

Satt och pratade med min farfar igår och han kunde mycket detaljerat beskriva hur julgranen hemma i hans barndomshem brukade se ut. Det är 75 år sen. Jag kan knappt komma ihåg om vi hade riktig julgran eller plastgran under min uppväxt. Men jag kommer åtminstone ihåg var den brukade stå...

Det verkar som om jag mest kommer ihåg saker som jag fått berättade för mig eller saker som jag sett på bild. Det är lite skrämmande, eftersom det verkar som om något i skallen inte är som det ska. Minnena borde finnas där någonstans, men av någon anledning är de begravna under något... De kanske kommer tillbaka om jag får ordning på saker och ting framöver.

Psykoterapeuten som jag träffar nu är grymt duktig, men tyvärr ska jag bara träffa henne en gång till. Sen ska hon slussa mig vidare till någon annan som hon bedömer kommer kunna ta hand om mig och hjälpa mig på ett bra sätt. Det ser i vilket fall som helst ut som om det kommer att bli fan så mycket bättre än när jag gick till beroendemottagningen för ett par år sen...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0